دولا کردن فاسیای رکتوس جراحی شکم

در افرادی که پس از چاقی شدید ، وزن زیادی از دست داده اند گاها کشیدگی زیادی در عضلات جدار شکم دیده میشود که موجب دور شدن آنها از یکدیگر در خط وسط میشود . در موارد بسیار نادر فتق خط وسط حادث میشود در این صورت درمان مناسب برای انها باید انجام پذیرد .
جهت دستیابی به نتیجه خوب در سفت کردن جدار شکم ، دولا کردن طولی فاسیای جدار شکم به طور معمول با استفاده از بخیه ویکریل شماره صفر صورت می پذیرد . و بسته به شرایط ممکن است دولا کردن مایل انجام پذیرد . دولا کردن فاسیا باید براساس یافته هر فرد باشد . این عمل منجر به ایجاد سفت کردن بعدی پوست / چربی میشود .

برای شکل دهی به بدن ، هم چنین میتوان میتوان در ناحیه هیپ در طی عمل جراحی زیبایی شکم از طریق دیواره باز جدار شکم اقدام به ساکشن نمود . در جراحی زیبایی شکم / پلاستیک جهت حصول نتایج عالی ، روش های متنوعی وجود دارند . با این حال نیاز اساسی وجود دانش پایه خوب و احاطه بر عمل جراحی استاندارد است .
جراح پلاستیک با تجربه باید به دقت اندیکاسیون های لیپوساکشن و سفت کاری جدار شکم را بررسی نماید .متاسفانه در حال حاضر به وفور تصمیم به انجام لیپوماتیک گرفته میشود . و کمی دیرتر بیمار به واسطه ایجاد پوست شل و اویزان از این عمل پشیمان میشود . اغلب سفت کردن جدار شکم توسط بیمارانی درخواست میشود که به واسطه باراداری دچار پوست شل اطراف ناف و جدار شکم اویزان شده و در نیمه تحتانی شکم شده اند . این امر هم چنین در مورد بیمارانی که میزان زیادی از وزن خود را از دست داده اند (20 تا 40 کیلوگرم) و بیماران مسن که دیواره شکم شل و اویزان دارند نیز صادق است .
در صورت انجام صحیح این عمل جراحی در درازمدت موفق بوده و منجر به رضایتمندی بیمار خواهد شد . با توجه به تکنیک عمل جراحی علاوه بر دایسکشن دقیق فاسیای شکم و هموستاز فوری ، خط انسزیون در ناحیه bikini باید به دقت مشخص شده و بازسازی و جابجایی ناف به خوبی انجام شود .
بررسی اناتومی شکم
1-    عضله پکتورال ماژور
2-    زائده گزیفوئید
3-    عضله سراتوس قدامی
4-    قوس دنده
5-    لینا آلبا
6-    تاندون اینترسکشن شکم
7-    عضله رکتوس شکم
8-    ناف
9-    عضله مایل خارجی شکم
10-    زائده مایل خارجی شکم
11-    زائده فوقانی قدامی ایلیاک
12-    ورید اپی گاستریک سطحی
13-    شیار زیر اینگوینال
14-    عضله سارتوریس
15-    برجستگی پوبیس
روش عمل جراحی شکم
سفت نمودن جدار شکم در صورتی که اندیکاسیون دارد که به دنبال کاهش وزن پوست جمع نشده باشد و یا پس از حاملگی که پوست جمع نشده باشد و یا پس از حاملگی که پوست دیواره شکم بیش از حد کشیده است . در این شرایط فیبرهای الاستیک پوست تخریب میشوند یا انکه عضلات شکم کشیده شده و از هم دور میشوند و نهایتا منجر به از هم گسیختگی به همراه فتق خط وسط شکم میشود . اسکارهای دردناک و رتراکته به دنبال اعمال جراحی زنان ( سزارین ) نیز دلیلی برای انجام سفت نمودن جدار شکم است .
چنانچه بیمار به شدت افزایش وزن داشته باشد کاهش وزن قبل از عمل جراحی ضروری خواهد بود در مورد معدودی سفت کردن جدار شکم در ترکیب با لیپوساکشن انجام می پذیرد
جراحی تحت بیهوشی عمومی صورت میپذیرد .نوع انسزیون بستگی به نوع و مقدار پوست مازاد دارد .
در روز قبل از عمل جراحی ، جراح درباره تغییرات مورد درخواست بیمار و عملکرد خود عمل جراحی توضیح میدهد .
انسزیون به طور دقیق بر روی بدن بیمار که در حالت ایستاده قرار گرفته طراحی میشود . در هنگام این طراحی باید مطمئن شوید که خط وسط از گزیفوئید و ناف تا برجستگی پوبیس کشیده شده و تفاوتی بین فاصله دو طرف از وسط وجود ندارد . از انسزیون عمودی باید اجتناب شود . چنانچه پوست مازاد زیادی وجود ندارد بهتر است که محل انسزیون مختصر بالاتر قرار گیرد محاسبه میزان بالابودن انسزیون جهت جلوگیری از انجام انسزیون عمودی باید قبل از عمل جراحی شکم انجام پذیرد . این هنر جراح است .
اینکه انسزیون عرضی باشد و یا به شکل w باشد اهمیتی ندارد . فاکتور مهم خصوصیت اناتومیک منحصر به فرد بیمار بوده و خط انسزیون باید با این خصوصیت مطابقت یابد

نحوه قرار دادن بیمار برای جراحی شکم ، ضد عفونی


جراحی شکم در بیماری که در وضعیت ظاقباز قرار گرفته انجام میپذیرد . نیمه فوقانی بدن حدود 30 درجه بالا برده و ناحیه هیپ و زانو کمی خمیده قرار داده میشوند . باید مطمئن بود که انتهاها به خوبی قرار داده شده و بالشتک های لازم در محل قرار داده شده اند.
پس از ضد عفونی و اماده سازی و استریل ، انسزیون با 500 سی سی محلول تومسنت 500cc نرمال سالین و 9% ، 250 میلی گرم پری لوکائین 1% ، 5% میلی گرم اپی نفین ، 5 میلی اکی والان بی کربنات 8/4 % متورم میشود .
محلول تومسنت (500 سی سی ) نباید بیش از دو بار تزریق شود . حجم بیشتری از تومسنت که در بیهوشی های عمومی تزریق میشود ممکن است موجب افزایش خطر ترومبوز ایجاد هیپرولمی و حتی ادم ریوی شود .
انسزیون (تصویر 5)
به دنبال طراحی خط انسزیون برشی با تیغ جراحی شماره 10 تا حد فاسیای رکتوس داده می شود . تیغ جراحی باید با زاویه 30 درجه نسبت به پوست قرار گیرد تا لبه های برش را بتوان قطعه به قطعه بدون ایجاد حفره در زیر و فرورفتگی در رو به هم نزدیک کرد . اسکار بعدی حاکی از به خوبی انجام پذیرفتن آبدومینوپلاستی است .

دیسکسیون قسمت تحتانی شکم
پس از مشخص شدن فاسیای شکم ، فلپ پوستی / چربی در طول فاسپای سطحی به سمت بالا دایسکت می شود . با حضور در لایه صحیح با وسایل تیز و پلانت به راحتی دایسکشن انجام می پذیرد . عروق پرفوراتور کوتر می شوند .
دایسکشن باید با هموستاز دقیق همراه باشد . در غیر این صورت ممکن است با توجه به وجود سطح زخم بزرگ با افت هموگلوبین مواجه شوید . از فاسیای شکم باید به دقت مراقبت شود و از سوارخ نمودن ان پرهیز شود . در صورت خونریزی شدید می توان از بخیه های احاطه کننده استفاده نمود . در صورت اسیب فاسیا باید فورا توسط بخیه های منقطع با ویکریل 3 صفر ترمیم شود .
انسزیون دور ناف
چنانچه دایسکسیون نیمه تحتانی شکم تا حد ناف انجام پذیرد یک انسزیون دایره ای به دور داده می شود
دستیار قسمت فوقانی و تحتانی را با استفاده از دو رتراکتور طویل نگه می دارد تا انسزیون به راحتی صورت پذیرد.
 

جداسازی و متحرک سازی ناف
در این مرحله فلپ در موفت به دور از ناف حرکت داده میشود .پس دستیار ناحیه دایسکشن را با استفاده از 2 رتراکتور طویل و سپس با استفاده از انبرک جراحی نگه می دارد . در ادامه دایسکشن با استفاده از قیچی دایسکشن ، باید جهت جلوگیری از اختلال پرفوزیون ناف از قطور بودن کافی ساقه و پهن بودن قاعده آن مطمئن بود . خون ریزی باید به دقت با استفاده از هموستاز بای پولار متوقف شود .
جداسازی عمودی فلپ درموفت به دور از قاعده ناف
جهت تسهیل در دایسکشن بیشتر به سمت بالا فلپ درموفت به صورت طولی در خط وسط از قاعده زخم به سمت ناف برش داده میشود . دستیار حاشیه زخم را با استفاده از 2 کلامپ به سمت بالا می کشد . در بیماران چاق از رتراکتور بزرگ نیز میتوان استفاده نمود
طول خط وسط بین دو نقطه a و b به دقت اندازه گیری میشود تا پس از رزکسیون پوست لبه های زخم قطعه به قطعه بدون نیاز به انسزیون عمودی به یکدیگر برسد با توجه به این مطلب حدود انسزیون لبه ها بر اساس میزان پوست مازاد متفاوت خواهد بود . هر چه پوست ازاد بیشتر باشد این نقطه باید نسبتا بالاتر باشد تا بعدا فقط یک اسکار عرضی حاصل شود .
 

هزینه لیپوماتیک می تواند از عوامل زیادی تاثیر پذیر باشد، از جمله عوامل تاثیر گذار در هزینه لیپوماتیک می توان به مقدار چربی ناحیه مورد نظر که قرار است با استفاده از لیپوماتیک استخراج شود اشاره کرد.
 
از جمله عوامل دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، تعداد جلسات می‌باشد که در نظر گرفته می‌شود. همچنین ناحیه تحت درمان می‌تواند در هزینه تاثیر گذار باشد: به عنوان مثال هزینه لیپوماتیک بازو با لیپوماتیک شکم و پهلو یکسان نمی‌باشد.

لیپوماتیک هزینه نیست، سرمایه­ گذاری است. انجام اعمال لیپوماتیک از دید برخی افراد به عنوان عمل جراحی زیبایی محض، فرض شده و باعث پیش داوری­‌ها و قضاوت­‌های نادرست نسبت به عمل و نتیجه آن می­‌شود.

از منظری دیگر، هزینه لیپوماتیک، هزینه‌­ای اضافی در زندگی نیست، در طی مطالعات متعدد ثابت شده است که افراد پس از انجام عمل لیپوساکشن، با توجه به بهبود اعتماد به نفس قابلیت تحرک بیشتر و همچنین افزایش انگیزه، دچار تغییر سبک زندگی (life style) شده که کل زندگی فرد را متحول کرده و باعث بهبودی در کارآیی و توانایی‌­های شخص می­‌شود.

از سویی دیگر هزینه لیپوماتیک، علاوه بر ایجاد زیبایی و فرم مناسب شخص با کاهش ذخایر چربی و کاهش وزن باعث پیشگیری و درمان بیماری‌هایی همچون کبد چرب، آرتروزهای مفصلی زانو و لگن، دردهای ستون فقرات، اختلالات هورمونی در خانم­‌ها، کنترل قند خون و بهبود وضعیت دیابت فرد می­‌شود. پس هزینه لیپوماتیک، هزینه یک عمل زیبایی نیست و هزینه تغییر سبک زندگی است که اثرات کوتاه مدت و بلندمدت بر زندگی فرد دارد.

نکته آخر اینکه هزینه لیپوماتیک براساس حجم توده چربی، تعداد مناطق مورد نیاز و نیز محل انجام جراحی (کلینیک، بیمارستان، ...) تعیین می‌گردد.
 
توصیه می­‌گردد این اعمال به هیچ عنوان در مطب یا کلینیک­‌های معمولی انجام نشده و حتماً توسط جراح و در شرایط بیمارستانی با حضور کلیه امکانات انجام گردد.  
 
برای اینکه بدانید کاندیدای مناسبی برای لیپوماتیک هستید و با استفاده از این روش می‌توانید نتیجه دلخواهی را کسب نمایید و اطلاعات دقیقی را در رابطه با هزینه دریافت نمایید می‌توانید از طریق فرم زیر و یا را‌های ارتباطی سایت مشاوره‌های لازم را دریافت نمایید.


تعیین حدود رزکسیون در وضعیتی که بدن حدود 30 درجه خم شده
به دنبال بازدید و هموستاز دقیق زخم ، تمام فلپ پوستی / چربی با فشار در حالی که قسمت فوقانی بدن در حالت فلکسون 30 درجه است ، جهت تعیین حدود رزکسیون بعدی به پایین کشیده می شود . این حالت اطمینان می دهد که نیازی به انجام انسزیون عمودی وجود نخواهد داشت و اسکار مشکل ساز به وجود نخواهد امد . چنانچه دیواره شکم بسیار شل و اویزان باشد ممکن است این فاصله بیشتر شود . در این شرایط مهم است که اسکار بعدی قطعه به قطعه بدون کشت ایجاد شود .
 

 

خانم ها بعد از زایمان دچار مشکلاتی در ناحیه شکم می شوند. در پوست، چربی و ظاهر برجسته شکم. بعد از زایمان پوست شل می شود، ترک می خورد، چربی ها در نواحی مرکزی شکم، دور ناف و پهلو ها تجمع پیدا می کند، عضلات شکم شل می شوند. این شلی عضلات باعث برآمده شدن شکم می شوند. پوست اضافی در ناحیه ناف کاملا برداشته می شود، ترک ها در این ناحیه کاملا رفع می شود. اما پوستی که در ناحیه بالای ناف قرار دارد، باید لیپوساکشن شود، ضخامت چربی آن کم می شود و همین پوست تمام سطح پوست شکم را خواهد پوشاند. در ناحیه پهلو ها، چربی ها لیپوساکشن می شود و در قدم آخر عضلات جداره شکم از بالاترین نقطه تا پایین ترین نقطه شکم دوخته می شود. وقتی جراح پوست اضافه را برمی دارد، نواحی مختلف شکم و پهلوها را لیپوساکشن می کند و عضلات جداره شکم را از بالاترین نقطه شکم تا پایین ترین نقطه شکم می دوزد، یک شکم بسیار زیبا با اندازه کوچک به دست می آید.


در جراحی زیبایی شکم  گاهی اوقات جراح اعمال جراحی متفاوت دیگری را همزمان انجام می دهد، مثلا لیپوساکشن ناحیه پشت، شکم و اندام ها. در این عمل در یک بیهوشی ما جراحی های متفاوتی را انجام می دهیم و نتایج بسیار خوبی را بدست می آوریم. چربی که از این ناحیه ها لیپوساکشن می شود و برداشته می شود، در نواحی مختلفی از صورت استفاده می کنیم؛ همچون بزرگ کردن گونه، افزایش حجم لب ها، رفع چین و چروک صورت.

در برخی از بیماران که دچار لاغری بیش از حد می شوند، پوست در ناحیه شکم، پهلو و پشت ریزش بسیاری پیدا می کند.  در یک عمل جراحی بسیار پیچیده و طولانی، جراحی در ناحیه پشت، پهلو ها و شکم همزمان با هم انجام می گیرد. بطوریکه ناحیه میانی تنه این بیماران در این عمل اصلاح می شود. برش جراحی زیبایی شکم یا آبدومینوپلاستی در پایین ترین منطقه شکم صورت می گیرد، بطوریکه این برش در لباس زیر پنهان می شود. اگر تمام شرایط جراحی درست باشد، بیمار سیگار نکشیده باشد و ضایعات عروقی و دیابت نداشته باشد، جراحی با موفقیت صورت بگیرد و بعد از عمل جراحی عفونت اتفاق رخ ندهد، معمولا جای زخم بسیار خوب و مطلوبی خواهیم داشت. بیمار حداقل 15 روز قبل از عمل جراحی باید سیگار خود را قطع کند، مصرف ویتامین E  باید قطع شود و فشار خون و سیستم قلب و عروقی آن کنترل شود. بیمار بعد از خروج از ریکاوری، یک شب در بیمارستان بستری می شود و بعد از ترخیص، مراقبت خاصی در منزل ندارد. استراحت می کند و از داروهای مسکن استفاده می کند و تا یک هفته به طور دائم از شکم بند استفاده می کند و بعد از آن به مدت 6 هفته در طول روز و هنگام فعالیت بسته نگه می دارد.